21 практически съвета за Връзки с медиите

20.12.2017

Любомир Аламанов

Колкото и да се развиват комуникациите, в основата на класическия ПР стоят връзките с медиите (Media Relations). Признавам си, че ние, комуникационните специалисти, имаме понякога склонността да дразним без да искаме колегите журналисти. За да спестя и на двете страни малко нерви, предлагам кратко упътване с 21 практически съветa за вашите Връзки с медиите:

  1. Поддържайте връзките с медиите всеки ден. Инвестирайте време, усилия и отношение. Иначе няма как да очаквате реципрочност.
  2. Журналистите си имат техни си планове за деня. А и за живота. Не са длъжни да се съобразяват с вас.
  3. Имайте ясна идея каква е целта на кампанията ви. Защо го правите? Идеята просто „да пуснете едно пиарче“ е доволно глупава.
  4. Гледайте по-широко на връзките с медиите. Те трябва да са част от стратегическите комуникации. Просто да сте в медиите, за да си начешете егото или егото на клиента, е безсмислено. А и всички се изнервят.
  5. Журналистите се интересуват от информация. И дали комуникирате нещо ново и значимо. Дали те са първи в получаването на информацията. Дали всичко се случва навреме. Ако това, което искате да кажете, не отговаря на нито едно от изброените, посъветвайте шефа си или клиента си да се обади на рекламната агенция.
  6. Преценете внимателно коя точно форма бихте искали да използвате в конкретния момент. ц, прессъобщение, медия блиц, интервю, анализ, обзор, участие в живо предаване… Всяка форма си има плюсове и минуси.
  7. Давайте пресконференция само ако имате наистина значими теми, искате да споделите много детайли или имате интересен гост. И се подгответе за много и разнообразни въпроси.
  8. Комуникационният консултант няма място на масата на пресконференцията. Освен като модератор. Но и тогава просто трябва да се грижи за гладкото протичане на събитието, а не да е център на вниманието. Клиентът трябва да е на фокус.
  9. Стандартните елементи за прессъобщение са: заглавие, подзаглавие, първи параграф с водещата информация, цитат от представител на организацията, още един или два параграфа, поясняващи темата, информация под черта за организацията. Представете информацията кратко и ясно. Не повече от страница, страница и половина.
  10. Ако искате да кажете повече, или да покажете повече, или да изпратите за тестване продукт, изберете друга форма за комуникация. Прессъобщението трябва да уважава времето на журналистите. Една тема, една страница, една идея.
  11. Давайте цифри, графики, сравнения. Избягвайте украсяващите прилагателни. Ако намерите как да представите информацията на клиента си в тенденции за целия пазар, ще е още по-добре.
  12. Разказвайте история. Ако историята ви е интересна, журналистите ще ви отразят. Те имат интерес към истинските истории.
  13. Журналистите не харесват ПР-експертите да им звънят десет минути след като са изпратили прессъобщението и да питат дали са го получили, дали ще го публикуват, искат ли още информация. Не досаждайте. Журналистите и без вас са пощурели от работа. Звънете им, само ако то наистина съдържа изключително разтърсваща информация, която могат да пропуснат.
  14. В ИТ-сектора е различно. Там са необходими много технически детайли и е допустимо прессъобщенията да са по-дълги. Но все пак не прекалявайте. Десет страници дори и те няма да прочетат. Изпратете детайлните спецификации като приложен отделен файл с допълнителна информация.
  15. Подгответе клиента или шефа си за интервю. Колкото и един човек да е добър професионалист в областта си, камерата го кара да не се чувства добре. Репетирайте, записвайте, гледайте и обсъждайте. Запомнете, с практиката се постига перфекция.
  16. Имате право да попитате предварително за темата на интервюто, дали ще сте сами или с някой друг, както и да откажете, ако другите участници не ви допадат. Понякога някои журналисти сблъскват „чепати характери“, за да правят шоу. Малко са, но се случва.
  17. Журналистите имат право все пак да питат и извън поставените теми. Имайте готовност за това. Подгответе се по „целия материал“. Ей така, за всеки случай.
  18. Сами внимавайте какво говорите. Ако кажете прекалено много, после не се сърдете на журналистите. Все пак сте дали информацията. А журналистите ви цитират. С удоволствие. Разбирам ги.
  19. Научете и уважавайте техническите параметри на медиите. Крайни срокове, размери, грайфер и марка, времетраене, монтаж, пиксели и растери, колонмилиметри, прайм тайм и т.н.. Журналистите нямат време, а и не са длъжни да ви обучават. Сами се подгответе, за да не се излагате.
  20. Не лъжете! Никога. При никакъв случай.
  21. Най-важното. Журналистите са хора. Хора, с техните си радости и проблеми. Отнасяйте се човешки към тях, за да получите адекватно отношение.

С годините журналистите и комуникационните специалисти намерихме начин да работим заедно. И двете професии виждат позитивите от съвместната работа. Колкото повече усилия положите, толкова повече приятели ще намерите и заедно ще свършите повече работа.

Пожелавам успехи! :)