35% от българските деца са физически активни по-малко от два дни в седмицата
София бе домакин на кръгла маса „Европейски ден на спорта в училище – инструмент за преодоляване на обездвижването при младите хора”. Събитието е част от европейската кампанията NowWeMOVE и има за цел да промотира физически активния начин на живот и доброволчеството сред учениците. Сред участниците в дискусията бяха представители на училища, Регионални инспекторати по образованието, Министерство на образованието и науката, Регионални здравни инспекторати, Министерство на Здравеопазването, младежки и спортни организации, общини и бизнеса.
Специален гост на събитието беше Акош Фюзи, представител на Унгарската федерация за спорт в училище. Той демонстрира добрите практики в Унгария и идеята, която е довела до създаването на събитието Европейски ден на спорта в училище. Инициативата се проведе за пръв път в България през 2015 г., като в нея се включиха над 230 училища и бяха раздвижени над 45 000 ученици. Тази година инициативата ще се проведе на 30 септември.
Въпреки чудесните резултати от първия Европейски ден на спорта в училище в страната ни, на кръглата маса бяха представени проучвания на национално и европейско ниво, които сочат, че обездвижването на младите хора е сериозен проблем. Препоръчваната физическа активност за учениците е минимум 60 минути на ден, а проучванията показват, че с такава активност са само 24% от изследваните деца. 35% от българските деца са физически активни по-малко от два дни в седмицата.
Според данни на националното проучване, проведено от Националния център по обществено здраве и анализи и катедра Педиатрия на Медицински Университет, София, сериозен фактор за обездвижването е времето, прекарано пред екрана на телевизора, компютъра, таблета. Изследването сочи, че 48% от децата прекарват повече от 3 часа дневно пред телевизор. Към това време трябва да прибавим и средно 4 часа седене в училище и още толкова часа писане на домашни упражнения. Тази натовареност и неподвижност достига често до 10 часа дневно. 80% от бъдещето на нацията прекарва през уикенда повече от 3 часа дневно пред телевизора, а 30% играят различни компютърни игри.
Подробности от представените теми и добри практики може да намерите на http://www.bgbeactive.org/заедно-променяме-поведението-на-млад/
NowWeMOVE e най-голямата европейска инициатива, насочена към промотиране на активния начин на живот, която споделя проста и лесно измерима визия: „100 млн. повече европейци, ангажирани със спорт и физическа активност до 2020 г.” В България кампанията се организира от 2012 г. и има три основни цели: да повиши информираността, относно ползите от физическата активност; да насърчи редовното участие в различни видове спорт и друга физическа активност и да подобри възможностите за достъп до спорт и физическа активност. Основните инициативи в рамките на кампанията са MOVE Week, FlashMOVE, Европейски ден без асансьори, NowWeBIKE, Европейски ден на спорта в училище, Европейски фитнес ден, MOVEment Pills, обучения и уъркшопи. От 2014 г., всички инициативи от кампанията NowWeMove у нас се финансират от фондацията на Coca-Cola. Повече информация за кампанията може да намерите на www.bgbeactive.org.